Friday 31 August 2012

SIPUT DAN KATAK :

Ada seekor siput selalu memandang sinis
terhadap katak. Suatu hari, katak yg
kehilangan kesabaran akhirnya berkata
kepada siput:

"Tuan siput, apakah saya telah melakukan
kesalahan, sehingga Anda begitu membenci
saya?"

Siput menjawab: "Kalian kaum katak
mempunyai empat kaki & bisa melompat ke
sana ke mari,
Tapi saya mesti membawa cangkang yg
berat ini, merangkak di tanah, jadi saya
merasa sangat sedih."

Katak menjawab: "Setiap kehidupan
memiliki penderitaannya masing², hanya
saja kamu cuma melihat kegembiraan saya,
tetapi kamu tidak melihat penderitaan kami
(katak)."

Dan seketika, ada seekor elang besar yg
terbang ke arah mereka, siput dg cepat
memasukan badannya ke dalam cangkang,
sedangkan katak dimangsa oleh elang...

Akhirnya siput baru sadar... ternyata
cangkang yg di milikinya bukan merupakan
suatu beban... tetapi adalah kelebihannya...

INTI'NYA :
Nikmatilah kehidupanmu, tidak perlu
dibandingkan dg orang lain. Keirian hati kita
terhadap orang lain akan membawa lebih
banyak penderitaan........ :)

No comments:

Post a Comment